Oferta
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Radomiu prowadzi działalność profilaktyczną, diagnostyczną i terapeutyczną na terenie placówki oraz szkół i przedszkoli w obszarze swojego działania.
Diagnoza
Celem prowadzonej w poradni specjalistycznej diagnozy jest rozpoznanie i określenie potencjalnych możliwości dzieci i młodzieży oraz ich indywidualnych potrzeb edukacyjno-wychowawczych i predyspozycji zawodowych.
Diagnoza specjalistyczna dzieci i młodzieży obejmuje:
1. Indywidualne badania psychologiczne dzieci i uczniów z deficytami w obrębie funkcji poznawczych, problemami dydaktyczno-wychowawczymi, trudnościami szkolnymi, zaburzeniami zachowania oraz trudnościami emocjonalnymi i adaptacyjnymi.
2. Indywidualne badania pedagogiczne w celu oceny gotowości szkolnej, ustalenia stopnia opanowania podstawowych wiadomości i umiejętności szkolnych oraz przyczyn trudności w nauce, w tym specyficznych trudności w uczeniu się.
3. Indywidualne badania logopedyczne i neurologopedyczne w celu oceny poziomu kompetencji językowych dzieci i uczniów oraz specyficznych zaburzeń w obszarze mowy i komunikacji.
4. Indywidualne badania psychologiczno-pedagogiczne dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością ubiegających się o wydanie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka lub orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
5. Diagnoza psychologiczno-pedagogiczna dzieci i młodzieży wymagających nauczania indywidualnego, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły / przedszkola.
6. Indywidualne badania logopedyczne, psychologiczne i pedagogiczne na terenie szkół i przedszkoli.
7. Badania dzieci w wieku od 1 miesiąca do 9 roku życia z wykorzystaniem Kart Oceny Rozwoju Psychoruchowego (KORP).
8. Przesiewowe badania słuchu Platformą Zmysłów.
9. Badania specjalistyczne pod kątem oceny predyspozycji zawodowych w związku z przygotowaniem do wyboru zawodu i planowaniem kariery zawodowej.
Terapia
Na terenie poradni prowadzona jest:
1. Indywidualna terapia psychologiczna dzieci i młodzieży z problemami emocjonalnymi (m.in. dzieci lękowych, z fobią szkolną, z mutyzmem, z trudnościami wychowawczymi i w adaptacji społecznej oraz z zaburzeniami somatyczno-wegetatywnymi).
2. Terapia uczniów z trudnościami w nauce czytania i pisania, w tym ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.
3. Indywidualna terapia logopedyczna (w tym terapia dla dzieci i młodzieży o specjalnych potrzebach edukacyjnych).
4. Zajęcia warsztatowe dla uczniów z zakresu profilaktyki uzależnień.
5. Trening Umiejętności Społecznych i Trening Zastępowania Agresji.
6. Interwencja kryzysowa.
7. Mediacje rodzinne.
8. Spotkania terapeutyczne dla rodziców dotyczące korygowania postaw wychowawczych.
Konsultacje
Pracownicy Poradni udzielają konsultacji uczniom, rodzicom i nauczycielom na temat:
1. Wspomagania wychowania dzieci i młodzieży z zaburzeniami w zachowaniu, problemami emocjonalnymi, problemami adaptacyjnymi, trudnościami okresu dojrzewania.
2. Trudności uczniów w czytaniu i pisaniu - ryzyko dysleksji, specyficzne potrzeby edukacyjne.
3. Wspomagania rozwoju i uzdolnień dziecka, psychoedukacja rodziców.
4. Prawidłowości rozwojowych mowy i komunikacji oraz pojawiających się zaburzeń.
5. Pracy z dzieckiem z niepełnosprawnością - autyzm, zespół Aspergera, niepełnosprawność intelektualna, niepełnosprawność w obrębie narządu wzroku i słuchu, niepełnosprawność ruchowa, afazja.
6. Orientacji edukacyjno-zawodowej.
7. Indywidualnych i rodzinnych sytuacji kryzysowych.
Współpraca ze szkołami i przedszkolami
Pracownicy poradni prowadzą spotkania na terenie placówek dla uczniów, rodziców i nauczycieli zgodnie ze zgłaszanymi potrzebami szkół i przedszkoli.
1. Zajęcia grupowe dla dzieci i uczniów prowadzone na terenie szkół i przedszkoli, dotyczące m.in. integracji zespołu klasowego, rozwiązywania problemów w grupie rówieśniczej, kształtowania umiejętności społecznych, wspierania uczniów w okresie dojrzewania, wyboru dalszej drogi kształcenia i zawodu.
2. Prelekcje dla rodziców i uczniów prowadzone na terenie szkół i przedszkoli.
3. Wsparcie dla nauczycieli:
-spotkania z nauczycielami, pedagogami i psychologami szkół i przedszkoli organizowane na terenie placówek oraz poradni,
-szkolenia Rad Pedagogicznych,
-doradztwo psychologiczne na terenie szkół i przedszkoli,
-działania interwencyjno-mediacyjne na terenie szkół i przedszkoli,
-współpraca z przedszkolami i szkołami w zakresie realizacji zaleceń postdiagnostycznych zawartych w opiniach i orzeczeniach.
Propozycje warsztatów, wykładów i prelekcji dla uczniów, rodziców
i nauczycieli na rok szkolny 2024-2025
Propozycje dla dzieci / uczniów:
Temat | Forma pracy | Osoba prowadząca |
Jak radzić sobie z lękiem i stresem szkolnym. |
Warsztaty |
Dorota Ramzia-Kwaśnik psycholog |
Trening pewności siebie (w obliczu przemocy rówieśniczej). |
Warsztaty dla uczniów |
Marcin Wójcik psycholog |
Radzenie sobie ze złością - trening kontroli złości. |
Warsztaty dla uczniów |
Magdalena Suchomska psycholog |
Wzmacnianie poczucia własnej wartości. |
Warsztaty |
Anna Berlińska psycholog |
Jak motywować uczniów do pokonywania trudności? |
Warsztaty |
Katarzyna Brodowska pedagog |
Zabawy sensoryczne w przedszkolu. |
Warsztaty |
Ewa Wlazło pedagog |
Mindfulnes - trening uważności dla dzieci. |
Warsztaty |
Magdalena Suchomska psycholog |
Zabawy logopedyczne wesołe i praktyczne dla dzieci czteroletnich. | Zajęcia grupowe dla dzieci przedszkolnych |
Agnieszka Gorczyca logopeda |
Zajęcia kształtujące kompetencje językowe dla dzieci z opóźnionym rozwojem mowy. |
Zajęcia grupowe |
Agnieszka Łachut logopeda |
Propozycje dla nauczycieli:
Temat | Forma pracy | Osoba prowadząca | |
Usprawnienie współpracy nauczyciel - rodzic. | Warsztaty | Dorota Ramzia - Kwaśnik psycholog | |
Uczeń z autyzmem lub zespołem Aspergera w przedszkolu / szkole - wskazówki praktyczne. | Wykład / prelekcja | Anna Berlińska psycholog | |
Depresja nastolatków | Wykład / prelekcja | Renata Otolińska psycholog | |
Jak budować autorytet i szacunek u uczniów. Wzmacnianie poczucia własnej skuteczności. |
Prelekcja z elementami warsztatów | Magdalena Suchomska psycholog | |
Jak czytać i właściwie realizować zalecenia zawarte w opiniach poradni psychologiczno - pedagogicznej? | Prelekcja z elementami warsztatów | Katarzyna Brodowska pedagog | |
Doskonalenie umiejętności szkolnych u dzieci z ryzyka dysleksji. | Warsztaty | Katarzyna Brodowska pedagog | |
Dziecko dyslektyczne - specyfika rozwoju, trudności edukacyjne. | Wykład / prelekcja | Ewa Wlazło pedagog | |
Wydawania orzeczeń i opinii przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych. | Wykład | Renata Otolińska psycholog | |
Wydawanie opinii przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne. | Prelekcja | Renata Otolińska psycholog | |
Konstruowanie IPET z uwzględnieniem obowiązujących przepisów prawa. | Prelekcja z elementami warsztatów | Renata Otolińska psycholog | |
Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowanbia ucznia w kontekście przepisów prawa. | Prelekcja z elementami warsztatów | Renata Otolińska psycholog | |
Dokumentowanie realizacji zadań związanych z udzielaniem pomocy p-p. | Prelekcja z elementami warsztatów | Renata Otolińska psycholog | |
Dziecko z mutyzmem wybiórczym w przedszkolu. | Prelekcja | Agnieszka Gorczyca logopeda | |
Prawidłowości i zaburzenia w rozwoju mowy dziecka. | Prelekcja | Agnieszka Łachut logopeda |
Propozycje dla rodziców:
Temat |
Forma pracy |
Osoba prowadząca |
Zagrożenia wynikające z nadużywania przez dzieci komputera i telefonu oraz ich skutki dla rozwoju psychicznego. |
Prelekcja |
Dorota Ramzia-Kwaśnik psycholog |
Depresja nastolatków. |
Prelekcja |
Renata Otolińska psycholog |
Sposób na "trudność" jaką mogą mieć rodzice w wychowaniu dziecka. |
Warsztaty |
Marcin Wójcik psycholog |
Wspieranie dziecka w okresie dojrzewania. |
Prelekcja |
Anna Berlińska psycholog |
Jak poskromić złośnika? Radzenie sobie z trudnymi emocjami u dzieci. |
Prelekcja |
Magdalena Suchomska psycholog |
Ćwiczenia ułatwiające naukę czytania i pisania. |
Prelekcja dla rodziców dzieci klas młodszych |
Katarzyna Brodowska pedagog |
Jak pracować z dzieckiem w wieku przedszkolnym, aby osiągnęło dojrzałość szkolną i sukces w nauce? |
Prelekcja dla rodziców dzieci przedszkolnych |
Ewa Wlazło pedagog |
Procedury wydawania orzeczeń i opinii przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych. |
Prelekcja |
Renata Otolińska psycholog |
Doskonalenie umiejętności szkolnych u dzieci z ryzyka dysleksji. |
Prelekcja |
Ewa Wlazło pedagog |
Dlaczego moje dziecko mało mówi? Jak wspierać rozwój mowy dziecka z opóźnionym rozwojem mowy? |
Prelekcja |
Agnieszka Gorczyca logopeda |
Najczęstsze wady wymowy i ich wpływ na rozwój dziecka. |
Prelekcja |
Agnieszka Łachut logopeda |